,

جلوگیری از تبخیر مایعات در استخرها به کمک کاورهای شناور

جلوگیری از تبخیر مایعات در استخرها به کمک کاورهای شناور

با توجه به بحران کم آبی، حفظ منابع آب موجود و جلوگیری از تبخیران در منابع روباز حائز اهمیت است. دو روش عمده برای جلوگیری از تبخیر آب در حوضچه‌ها و استخرها وجود دارد که در ادامه بررسی می‌شود.

  • کاورهای معلق

سازه‌های بزرگ و افقی بادبان مانند هستند که روی سطح آب پهن می‌شوند و توسط کابل‌های فولادی خارجی نگه داشته می‌شوند. سیستم‌های معلق به واسطه اندازه‌شان و وزن کاور دسته بندی می‌شوند. جنس آن‌ها می‌تواند از مواد خلل و فرج دار تا پلاستیک‌های غیرقابل نفوذ متغیر باشد. کاور از طریق جلوگیری از نفوذ پرتوهای خورشید منجر به کاهش تبخیر می‌شود؛ بنابراین انرژی ورودی به سطح آب مخزن را کاهش می‌دهد و به این ترتیب دمای سطح آب و پتانسیل تبخیر کاهش می‌یابد. با کاهش گرادیان فشار بخار در سطح تبخیر سطحی را کاهش می‌دهد. همچنین آب تبخیر شده می‌تواند به سطح برگردد. کارایی این روش به چگونگی نصب پوشش و نرخ عبور بخار آب از کاور بستگی دارد.

  • کاورهای شناور

سه مدل مختلف از پوشش‌های شناور به بازار معرفی شده اند: کاشی‌های شش‌ضلعی، توپ و شش‌وجهی. این سه مدل توسط شرکت Advanced Water Treatment Technology(AWTT) معرفی شده‌اند.

کاورهای شناور مدولار شش‌ضلعی

این مدل 99% سطح را پوشش می‌دهد و به میزان 95% از تبخیر آب جلوگیری می‌کند. در مقابل وزش باد مقاوم است. مکانیزم عمل آن‌ها در جلوگیری از تبخیر کاهش انتقال حرارت است که ناشی از تجمیع دو عامل، ضریب انتقال حرارت پایین هوای محبوس در کاشی و ضریب انتقال حرارت پایین پلاستیک است، همچنین هوایی که بین کاشی‌ها به دام افتاده است در کاهش انتقال حرارت نقش دارد. این خاصیت، عایق حرارتی بودن، منجر به کاهش جذب نور و گرما و در نتیجه کاهش تبخیر می‌شود. کاشی‌ها قابلیت کنار گذاشتن دارند و وضعیت کاشی‌ها با کم یا زیاد شدن آب خود را وفق می‌دهد تا همچنان سطح را بپوشاند؛ پوشیده شدن سطح آب به طور کامل منجر به کاهش توجه حیوانات و نوشیده شدن آب استخر توسط آن‌ها می‌شود!

مدل دیگری از کاشی‌های شش‌گوش وجود دارد که داخل آن‌ها به جای هوا با فوم پلی یورتان پر شده است. این حالت نیز مزایای مدل قبل را دارد با این تفاوت که خاصیت عایق بودن آن بیشتر است.

کاورهای شناور توپی

توپی به قطر 4 اینچ است. 91% سطح را پوشش می‌دهد و کاهش انتقال حرارت در این روش ناشی از کاهش ضریب انتقال حرارت که مربوط به پایین بودن ضریب انتقال هوای محبوس در توپ و جنس پلاستیک است می‌باشد. این مدل تبخیر را 90% کاهش می‌دهد.

مدل دیگری از این از این توپ‌ها وجود دارد که حالت بالستیک داشته و بخشی از ان در داخل آب قرار می‌گیرد (30 تا 50% آن) و به این ترتیب این مدل در مقابل باد مقاوم است. شناورهای توپی برای نصب تجهیزات ثابت و یا متحرک در استخر ممانعت ایجاد نمی‌کنند.

کاورهای شناور شش‌وجهی

این محصول، محصولی بینابین دو مدل قبلی است. 99% سطح را پوشش می‌دهد، در همه جهت متقارن و در برابر وزش باد مقاوم است. محدودیتی برای نصب تجهیزات ثابت و متحرک ایجاد نمی‌کند و با کاهش یا افزایش مقدار آب خود را وفق می‌دهد.

همه موارد بالا از پلی‌اتیلن سنگین ساخته شده‌اند، 25 سال گارانتی دارند و منجر به عدم رشد جلبک و بوگرفتگی آب می‌شوند، نصب و نگهداری سریع و آسان دارند، در مقابل برف و سرما مقاوم‌اند.