,

واژه نامه اینکوترمز

واژه نامه حمل و نقل

این نوشته به توضیح بیشتر درباره اصطلاحاتی که در مقالات اینکوترمز امده است؛ مانند انواع بار، مدارک حمل بار و … می پردازد.


Bulk cargo

بار فله قابلیت جاری شدن دارد؛ مانند نفت، ذغال سنگ، سنگ معدنی و غلات و یا بارهایی که جامدند و قابلیت چیده شدن به صورت منظم در کنار یکدیگر را دارند مانند ورق آهن، لوله فلزی و الوار چوب.

Out of Gauge (OOG) cargo

باری که ابعاد آن بزرگتر از کانتینر است و امکان حمل آن در داخل کانتینر وجود ندارد؛ مانند تجهیزات یک پالایشگاه، ماشین الات بزرگ، جرثقیل و هلیکوپتر

Container yard

محوطه کانتینری،محوطه‌ای با امکانات فیزیکی لازم جهت دریافت، نگهداری و تحویل کانتینرهای بارگیری شده یا کانتینرهای خالی است. محوطه کانتینری در واقع محوطه‌ای در داخل پایانه یا بندر، برای استقرار کانتینرها است، تا حسب مورد، به کشتی بارگیری شوند، یا روانهٔ مقصدهای داخلی گردند. درچنین محل یا محوطه‌ای است که حمل‌کننده، یا نمایندهٔ او، کانتینر را از صادرکننده تحویل می‌گیرد، یا برعکس، بعد از تخلیهٔ از کشتی، آن‌را به واردکننده، تحویل می‌دهد.

Carrier

حامل هر شخص حقیقی یا حقوقی است که در قرارداد حمل‌ونقل تعهد می‌کند حمل کالا را از طریق راه‌آهن، جاده، دریا، هوا، آبراه‌های داخلی یا ترکیبی از این شیوه‌ها انجام دهد یا ترتیبات انجام آن را فراهم آورد.

Terminal

منظور از ترمینال اسکله، انبار، محوطه کانتینری یا هر خط هوایی یا ریلی است.

Ocean freight

 صادرات و واردات کالا از طریق خطوط کشتیرانی که کالا در کانتینر بسته بندی شده و از طریق حمل در کشتی به مقصد می‌رسد.

Custom clearance

ترخیص کالا از گمرک مجموعه عملیاتی که کالا را از گمرک عبور می دهد تا به کشور وارد یا از آن خارج شود و گمرک در فرایند ترخیص سندی را به ترخیص کار می دهد که نشان می دهد حامل می تواند بار  را حمل کند. از جمله مدارک که برای ترخیص کالا مورد نیاز است، سیاهه تجاری، پیش فاکتور یا فاکتور، گواهی مبدا، لیست بسته بندی، اسناد حمل و … هستند.

Custom Duty

تعرفه یا عوارض گمرکی، مالیاتی است که دولتها برای افزایش درامدشان یا حمایت از صنایع داخل کشور اخذ می کنند. مالیات معمولا براساس ارزش کالا، وزن، تعداد، ابعاد و سایر مشخصات اخذ می شود.