,

چگونه مشتری باهوش را جذب کنیم

چگونه مشتری باهوش را جذب کنیم

جذب مشتریان باهوش یکی از بهترین روش ­های بازاریابی است. چون منجر به بازاریابی دهان به دهان میشود. این مشتریان معمولا در بین هم صنف­ های خود یک شرکت شاخص می­باشند و به صورت یک Influencer بر روی بخشی از بازار اثر مستقیم دارند. در صورت جذب این مشتریان به حجم گسترده تری از بازار می­توان دست یافت.

دغدغه اصلی بازاریابان، در ابتدا شناختن این گونه مشتریان است. بر خلاف باور متداول این مشتریان را معمولا نمیتوان با پرس و جو کردن از هم صنف هایشان یافت بلکه این مشتریان خود شرکت­هایی که دارای شاخصه ­های مد نظرشان است را می­یابند.

اما معمولاً زمانی که شرکت‌ها به استراتژی بازاریابی B2B فکر می‌کنند؛ به سمت بازاریابی برون‌گرا و تبلیغات مستقیم متمایل هستند. هدف این مسیر آن است که به‌اندازه کافی قانع‌کننده باشند تا مخاطب به تبلیغات پاسخ مدنظر را دهد.

با در نظر گرفتن اثربخشی، نوع و کانال ارسال؛ این نوع تبلیغات حتماً باید مورداستفاده قرار گیرد. اما به علت پیچیده شدن رفتار مصرف‌کننده صنعتی، بازاریابی B2B بسیار گسترده‌تر شده است. در حال حاضر خریداران به جست‌وجو در گوگل متمایل‌تر هستند تا مثلا بررسی تبلیغات رنگارنگ در نشریات تخصصی.

برای همین موضوع، شرکت‌ها به دنبال افزایش رتبه سایت خود در گوگل می‌باشند. به این کار اصطلاحا بازاریابی موتور جست و جو (SEM) و به روند بهبود تدریجی رتبه سایت در نتایج گوگل SEO میگویند. اما برخلاف گذشته گوگل صرفاً با ایجاد تگ‌ها، تگ گذاری تصاویر، ورود کلیدواژه‌ها به کد HTML رتبه سایت را افزایش نمی‌دهد.

راه‌حل چیست؟

به قول بیل گیتس، مؤسس شرکت مایکروسافت، محتوا پادشاه است. با تولید انواع محتوای ناب می‌توان در میان‌مدت گوگل را مجاب نمود تا صفحات سایت را با توجه به کلمات کلیدی انتخاب‌شده، در صدر نتایج نشان دهد.

محتوا چیست؟

به سخن نهفته در انواع روش‌های انتقال پیام، محتوا میگویند. فیلم، مقاله، اینفوگرافیک، کاتالوگ، پادکست و… هرکدام روش انتقال محتوا هستند. برای رشد در گوگل و دیده شدن لازم است محتوا تولیدشده در اینترنت قرار گیرد و به‌مرور حجم محتوا تولیدشده افزایش یابد.

ویژگی محتوا مدنظر گوگل چیست؟

مهم‌ترین ویژگی محتوا ناب بودن یا به عبارت ساده‌تر کپی نبودن محتوا تولیدشده است. ویژگی بعدی این است که محتوا ناب باید باهدف نوشته شود. هدف‌دار بودن محتوا به معنی نگاه از چشم مشتری به محصول شرکت است. این خود شامل دو بخش شناخت شخصیت مشتری و شناخت کلمات کلیدی موضوع است. به‌طور مثال مشتری شما با اصلاحات علمی یا بازاری تا چه حدی آشنایی دارد یا مقاله خواندن علاقه دارد یا دیدن فیلم یا گوش دادن به فایل صوتی. اصطلاحاً به این موضوع پرسونا ((Persona مخاطب هدف میگویند. یا مشتری بالقوه که دنبال محصول شما می‌گردد برای جست‌وجو از چه کلمات کلیدی استفاده می‌کند.

نتیجه گیری

مشتریان باهوش با جست و جو در اینترنت به دنبال یافتن مشتریان با شاخصه­های مدنظرشان هستند. در این بین تنها ابزار شرکت­ها برای به رخ کشیدن توانایی­های علمی و فنی نهفته در واحدهای مختلف شرکتشان، بازاریابی محتوا است.